SOS schrijfproblemen

Nu de vakantie er is zal er minder geschreven worden door de kinderen..

 

Blijven schrijven is de boodschap. Het schooljaar is voorbij en de kinderen hebben er een vreemd jaar op zitten. Vooral de kinderen van het eerste leerjaar hebben moeten leren lezen en schrijven in coronatijd. Ik denk dat de ouders en juffen een dikke pluim verdienen voor al hun inspanningen. Maar sommige kinderen hebben het niet zo gemakkelijk om mooi te schrijven en als kinderkinesitherapeut kan ik hen daarbij helpen. Vaak worden deze kinderen door de juf of CLB doorverwezen naar ons om schrijfmotoriek op te starten. Om een duidelijk beeld te krijgen van de schrijfproblemen nemen we dan, indien ze een volledig eerste leerjaar hebben doorlopen, een test af namelijk de SOS-2-VL: Systematische opsporing van schrijfproblemen.

processed_IMG_20200704_162810.jpg

Deze test kan ons vertellen hoe het kind scoort op vlak van schrijfkwaliteit en schrijfkwantiteit. Hierbij moet het kind een tekst overschrijven gedurende vijf minuten. We observeren hierbij de schrijfhouding van het kind en verbeteren achteraf de kwaliteit en snelheid.

Op vlak van schrijfkwaliteit kijken we naar zeven cirteria:

  • Lettervorm: worden de letters mooi opgebouwd zoals aangeleerd?

  • Vloeiendheid: zijn er ongewenste uitschieters of abrupte richtingsveranderingen?

  • Letterovergangen: is er een ononderbroken overgang tussen twee letters?

  • Lettergrootte: schrijft het kind niet te groot of te klein?

  • Regelmatigheid in lettergrootte: is er niet te groot verschil tussen de kleinste en de grootste letter?

  • Woordspaties: gebruikt het kind voldoende woordspaties?

  • Regelverloop: is er sprake van een recht regelverloop?

Voor de schrijfsnelheid tellen we het aantal letters geschreven in die vijf minuten. Dit kunnen we dan rapporteren en vergelijken met hun leeftijdsgenoten.

Overleg met de juf en ouders

Naast deze intake nemen we ook andere tests af, dit afhankelijk van de problemen die zich voordoen bij het kind en eventuele vermoedens van onderliggende problemen zoals DCD. Zo is er de Movement ABC, VMI, handvoorkeurstest, enz.. Dit doen we vaak nadat we in overleg gaan met de juf en ouders. Zo kunnen we onze therapie optimaliseren.

 

Heeft je kind ook problemen met schoonschrijven?

Bekijk dan zeker ook eens de blog van Astrid over de juiste pengreep. Ga ook eens in overleg met de leerkracht en neem indien nodig contact met ons op. Dan kunnen wij eens de SOS-2- VL afnemen en bekijken of therapie noodzakelijk is.

Nog enkele tips voor tijdens de vakantie:

Kopie van Zonder titel(1).png
  • Laat het schrijven niet links liggen. Vraag bv aan je kind een boodschappenlijst te schrijven of een uitnodiging te schrijven wanneer er een vriendje mag komen spelen.

  • Bied eens leuke toverstiften of grappig schrijfmateriaal aan. Je zal zien dat je kind meer gemotiveerd is om te schrijven.

  • Fijn motorische oefeningen of spelletjes zijn ook bevorderlijk voor de schrijfkwaliteit. Biedt dus zeker strijkparels of plasticine aan.

  • Als je op vakantie gaat, kan je vragen om een dagboekje te schrijven. Al is het maar 1 zinnetje, automatisatie is heel belangrijk en kan enkel wanneer je veel oefent. Een tof boekje hiervoor is over mij, van mij.

  • Vakantieboekjes aanbieden van bv de zomerchallange van Averbode, vakantieblaadjes, enz.. zijn meestal speels en ideaal voor in de vakantie.

  • Op vakantie kan je ook zoals vroeger postkaarten versturen waarbij je kind een tekstje kan schrijven! Of een postkaart van op je eigen peloeze!

Goede vakantie allemaal!!

En wij krijgen ook wel nog graag een geschreven brief of kaartje ;). Dus bij deze een challenge: Schrijf ons een brief of kaartje! (ons adres is zaubeekstraat 219 9870 Zulte of kortrijksesteenweg 216 9800 Deinze). Ieder kind die een kaartje stuurt, handgeschreven welliswaar, krijgt een persoonlijke boodschap terug! #zomerschrijfchallenge!

Groetjes van op de peloeze!

Eline Van Den Abeele

 
 
 
 
Eline Van Den Abeele